Foto: Arkiv

Fergesitusjonen mellom Forøy-Ågskardet

Skrevet av Bernt M. Aag
02.04.2019 14:17 - OPPDATERT 03.04.2019 14:02

Rosendal på FV 17 "En missing Link"

Nå har det skjedd igjen. Fredag 29.mars ligger Rosendal "værfast" fra kl.08.40 til 15.50 ved Ågskardet fergekai.

Fra årsskifte 2019 er det registert 6 instillinger på sambandet:11.02 dårlig vær, 16.02 kl.13.15 til 15.50. 20.03 kl.13.15-13.45 tekniske problem, 28.03 dåelig vær, 29.03 hele dagen til kl.15.50, 30.03 kl.13.15 til kl.14.45 tekniske problem.

Her inne i fjorden blir det ikke de store bølgene for ferga, men det kan blåse noe vind. Med utdaterte Rosendal, bygd for indre fjord fart i 1975, mangler det både motorkraft og manøvreringsdyktighet. Derfor ligger den ved kai når andre ferger godt kan manøvrere seg i kuling. Denne tåler så vidt frisk bris.

Er det denne fergen vi skal tilpasse oss langs FV 17? som Nordland Fylke har godtatt i avtale med TTS?

Fredag 29.mars sto det lange rekker med biler og flere trailere hele dagen og ventet på å komme over. Hvor mye arbeidstid går tapt for de som står hele dagen og ikke kommer frem til arbeid og avtalt leveringssted? Syketransport og avtalte legetimer blir avlyst/utsatt.

Er det ikke på tide at Nordlands Fylkeskommune må utarbeide et samfunnsregnskap over hva det koster at all trafikk blir stående på fergeleiet hele dagen? Skal vi ikke snart sette frem krav om at denne forbindelsen får ei moderne ferge som vi kan lite på, og unngå den usikkerheten som samfunnet blir preget og hemmet av? Løsningen og ansvaret ligger hos Nordland Fylkeskommune. Meløy og Rødøy kommune må ta utfordringen.

 

Med Hilsen

Bernt M Aag

 

Debatt
Kulingen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.