- Du må redefinere hva man prater om. Jeg er ikke lenger en kjempehissig 20- åring som presser meg inn på fester. Framtia har møtt Joddski. Foto: Hilde Kvammen

Joddski på hjemmebane

Skrevet av Hilde Kvammen
20.11.2018 16:00 - OPPDATERT 20.11.2018 17:00

-Det føles spesielt å fortelle historia om Ørnes på Ørnes. Det var jo her alt begynte, sier Joddski.

Jørgen Nordeng er tilbake i hjembygda han flyttet fra i 1995, for å holde låtskriverkurs og forestillinga «Full circle» for musikkinteresserte unge i Meløy. Jørgen slo igjennom ved årtusenskiftet gjennom gruppa Tungtvann, og har senere etablert seg som soloartist under navnet Joddski. Over 20 år senere er han tilbake på fritidsklubben Joker`n hvor han hang mye som ung.

- Det var her jeg prøvde meg som DJ for første gang og fikk lov til å leke meg med musikk, så klubben har betydd mye for meg, sier han. Full sirkel En full sal av ungdommer har nettopp fått med seg forestillinga «Full circle.» Forestillingen er basert på boka «Full Sirkel» som Jørgen gav ut i fjor. Gjennom forestillinga forteller han og spillekompisen Håvard Jenssen historien om hvordan de møttes, eller «historia vårres» som Jørgen kaller det. På Rock mot Rus på Andenes i – 92 møtte han Håvard Jenssen og Lars Audun Sandness. Senere dannet de gruppa Tungtvann.

- Historia mi fra Ørnes er før ungdommene som var her i dag ble født. Det er først nå jeg føler meg klar for å undervise. Tidligere har vi følt at vi er for ung, men nå er vi foreldrene deres. Det gir en distanse til det som jeg tror er viktig. Det er først nå hip hop historien er så gammel at den er verd å fortelle. Nye tider Mye har forandret seg siden 90- tallet, mener Jørgen.
- Geografi var alt på 90- tallet. Du måtte være fysisk i et miljø for å nå frem. Nå kan en sitte på gutterommet med PC og mikrofon og bli kjent over hele verden. Det er den store forskjellen. Jeg kom ingen vei i Bodø. Techno- musikken kom og ble kjempepopulær, så da var det ingen som drev med rap, sier han.

Boka «Full sirkel» ble til da Jørgen reiste til USA for å møte kultlegender innen rap og skrive ned deres historie. Boka er samtidig også en historie om Jørgens egen oppvekst i Meløy og hvordan han selv ble til den artisten han er i dag.
- Var det viktig for deg å fortelle historien om rapens historie siden du selv er artist?

- Ja, jeg tenker at forskjellen på meg og andre er at jeg har vært på innsiden. Så har jeg musikkekspertisen siden jeg er mye eldre nå. Jeg er den yngste personen som kan fortelle historia fra 79 til 95. Jeg viste boka til Shira i Karpe Diem. Han hadde bare hørt om to av banda, så da tenkte jeg at det er i hvert fall bra jeg skrev den. Oppveksten Faren til Jørgen spilte i band som gitarist på 60- tallet, men satsa aldri videre på det.
- Pappa var musikkanmelder ved siden av å være lærer. Vi hadde sikkert titusenvis av musikkblader hjemme på loftet, og jeg levde i den verdenen der. Som seksåring kunne jeg gå hjem og høre på hip hop. Det var det neppe andre unger i – 84 som kunne gjøre.

Broren Tarjei var gitarist og DJ på Ørnes hotell. Moren spilte piano. I dag er Tarjei lærer i tillegg til å være musiker.
- Jeg begynte med rap fordi jeg aldri ble like god til å spille gitar som broren min. Jeg har egentlig vært dritseriøs helt siden barnehagen. Drømmen min har alltid vært å bli musiker. Siden ingen andre i familien har satset hundre prosent på musikk, har jeg tenkt at jeg i hvert fall skal gjøre det for familien og skrive oss inn i historiebøkene.

- Hvordan var du som liten?
- Egentlig veldig snill, men også veldig annerledes. Jeg var en outsider fordi jeg var kunstnersjel da også, og på en liten plass så blir du fort enten datanørd eller pøbel dersom du er annerledes. Jeg var nok en mellomting der. Jeg brydde meg ikke mye om skolen, spilte mye data, var litt pøbel og tagger, men den store lidenskapen min har alltid vært musikk.
Etter oppveksten i Meløy flyttet Jørgen til Narvik og Bodø, før han til slutt endte opp i Oslo for å få fart på karrieren med Tungtvann i – 98. Tungtvann slo igjennom på 2000- tallet som de første som rappet på norsk. Bygdedyret - Bygda påvirket oss veldig. De fleste folk i Norge vokser opp i små bygder som Ørnes og Glomfjord. Folk på bygda kjente seg mer igjen i vår musikk enn i Oslo- rappen, et problem som Oslo sliter med enda. Oslo har tøffe forsteder og andre miljøer. Vi rappet i stedet om bygdalivet, fylllafester, bygdedyret og slike ting.

- Er det også andre fordeler med å komme fra bygda?   - Fordelen er at vi som kommer fra bygda ikke er bortskjemt med kultur. Jeg husker at jeg som liten måtte kjempe for å få tak i magasiner om rap, og at vi sendte opptak til hverandre hver gang vi så en raplåt på TV liksom. For å få tak i det måtte vi jobbe hardt. Om du ser på de som fronter kulturlivet i Norge generelt, så ser du at den største prosenten er innflytta bønder til Oslo. Jeg husker jeg tenkte: wow, det er så mye kultur her! Her er det muligheter!

40- årskrise For tiden jobber Jørgen med den nye plata Glasshuset som kommer 8. februar.
Kan du fortelle litt om den?

- Hele plata er egentlig en slags diagnose, men som heldigvis kan brukes til noe fornuftig. Det er vel selve førtiårskrisa på plate. Vi lager plate for første gang i Bodø siden vi rappa på engelsk der på 90- tallet. Vi har gravd i gamle Bodø- plater som vi har sampla. Det er uten tvil den plata vi har brukt mest tid på. Plata er lagd hos produsenten min i Bodø, noe som betyr at vi ikke har måttet leid oss inn for å bli fort ferdig.  Vi vil at alt skal være perfekt, og vi er utrolig fornøyd med den siden vi har hatt god tid på detaljene. Jeg føler vel at nå som vi er førti år, må vi nødvendigvis være litt mer moden enn som 22- åring. Ellers er det noe som er alvorlig galt.

-Hvordan gjør du det?
- Du må redefinere hva man prater om. Jeg er ikke lenger en kjempehissig 20- åring som presser meg inn på fester, men nå må jeg gjøre noe nytt uten å bli en sånn kjedelig fyr som kommer hjem til kona og setter på potetene liksom. Jeg hadde ikke vært et godt forbilde for unge i dag dersom jeg lagde de samme låtene som da jeg var 20. Altså må du ha noe annet å si. Den nye plata er mer voksen. Det er et teit ord, men det er jo sant, sier han. Må tilpasse oss - Vil du fortsatt gjøre de gamle låtene som du lagde som ung?
- Vi skal fortsatt gjøre de gamle låtene, men vi må tilpasse oss alderen. Du vet at norske rappere har aldri vært så gamle som oss. Rap var et ungdomsfenomen, men det er først nå voksen-rap er oppfunnet. Eminem er jo fem år eldre enn meg igjen. Det viser at det er mulig, bare om man tenker annerledes. Nå har jeg mer overblikk. Jeg er ikke så opptatt av å være hip og kul og er mye bedre på å fortelle historier enn det jeg var før. Musikalsk sett er vi også helt vilt mye mer raffinert enn det vi var før, sier han.

Jørgen Nordeng, alias Joddski, er en av norsk hiphops veteraner. Slo gjennom ved årtusenskiftet med artistnavnet Jørg- 1 og gruppa Tungtvann. I 2009 kom Jørg- 1 tilbake igjen som soloartist under artistnavnet Joddski. Kommer opprinnelig fra Ørnes.

Les alt om:

Mote-med