De to kranene på ‘MV Palmerton’ kan løfte 850 tonn samlet, så 335 tonn ved Yara-kaia nå i mai var sånn sett ingen big deal. Underveis i løftet stabiliseres forresten skipet ved at vann forflyttes mellom enorme vanntanker. Dronebilde: Nordic Industries.

Det aller tyngste

Skrevet av Edmund Ulsnæs
22.06.2019 11:00

Å se fagfolk i arbeid, dét er noe alle liker. Legg til at arbeidet er spektakulært og svært, ja, så blir det rene publikumsmagneten. Det er tidlig tirsdag morgen, på hovedkaia til Yara i Glomfjord.

335 tonn – dét er mer enn dobbelt så mye som det gamle. Så vidt vi kjenner til, er dette det tyngste løftet som noen gang er gjort her i industriparken.
Jonny Pedersen

 


- Så vidt vi kjenner til, er dette det tyngste løftet som noen gang er gjort her i industriparken! sier Jonny.
- Veldig spennende å være med på – det blir nok en stund til jeg får oppleve noe slikt igjen! smiler Jon Roger.
Etternavnet Pedersen har de til felles. Felles har de også hatt ledelsen av det langvarige, omfattende og spektakulære prosjektet. Nylig kunne nemlig Yara Glomfjord montere på kaia sitt splitter nye losseapparat, fraktet fra Italia med det 133 meter lange spesialskipet ‘MV Palmerton’.
- 335 tonn, veier det nye losseapparatet – dét er mer enn dobbelt så mye som det gamle, på 160 tonn, opplyser karene.
- Men, selv om det nye er stort for oss i Glomfjord, blir det bare en ‘tannpirker’ i internasjonal målestokk. Og se på kranene på dette skipet – de kan samlet løfte mye, mye mer, helt opp mot 850 tonn!

- Veldig bra at vi kan kjøre det gamle apparatet samtidig som vi sluttmonterer og setter i drift det nye. Dét gir oss fleksibilitet, og vi unngår å stanse produksjonen.
Jon Roger Pedersen

Mange ville se
Tannpirker eller ikke. Da sola steg på himmelen 29. mai, var det duket for en ikke hvilken som helst tirsdag i Glomfjord Havn. ‘MV Palmerton’ fra SAL Heavy Lift i Hamburg hadde klappet til kai kvelden før, og begynte fra tidlig morgen på det supertunge, men også superkontrollerte, løftet. Operasjonen pågikk mye av arbeidsdagen, og svært mange skuelystne fra Yara-fabrikken stoppet opp for å se på dimensjonene – både lasteskipet, kranene og det nye losseapparatet. Som det gamle losseapparatet er også det nye levert av svenske Siwertell AB, og deres beste folk var på plass og koordinerte leveringen.
- Både SAL Heavy Lift og Siwertell er internasjonale og svært profesjonelle aktører, og dette har vært en trygghet for oss, både underveis i prosessen og under selve løftet over kai. Dette gikk meget bra og helt på planen, fastslår Jon Roger og Jonny.

Tung investering
Ingen virksomhet i Meløy-regionen har større driftsinntekter enn Yara, og når essensielt produksjonsutstyr skal skiftes, snakker vi store summer. Det nye losseapparatet koster 67 millioner kroner inkludert reservedeler, men etter to år med prosjektering og forberedende investeringer er totalkostnaden nær 86 millioner. I 2017 ble nemlig kaia forsterket, og i fjor ble det lagt ny skinnegang. Endringer er også gjort på strømtilførsel og mekaniske løsninger.
- Og med denne investeringen må vi se for oss at vi om noen år må oppgradere det som er blitt nye flaskehalser rundt losseapparatet, forklarer Jonny.
- Det nye losseapparatet har nemlig en kapasitet på opp mot 700 tonn i timen, mens innkjøringsløypene bare klarer maks 500 tonn i timen.

Ankomsten av Yara’s nye losseapparat tiltrakk som vi ser mange skuelystne arbeidere gjennom formiddagstimene

 10 års tenking
To år med prosjektering, ja, men bytte av losseapparat har vært et tema for ham og bedriftsledelsen i 10 år før dette. På den tiden hadde man nemlig brukt rundt 3 millioner kroner hvert år i mange år, bare til rent vedlikehold av anlegget.
- Og vi beregnet kostnadene ved en total rehabilitering av losseanlegget, pluss investering i alternativt lossesystem i perioden på 3-6 måneder. Dette ville blitt nesten like dyrt som å kjøpe nytt. Dermed ble det gjort en grundig og god jobb slik at vi kunne søke om midler fra konsernet, og dette fikk vi, slik at kai-forsterkningene og bestillingen av nytt losseapparat kunne gjøres, oppsummerer Jonny.
- Jeg har vært i bedriften lenge, men kan ikke huske et annet prosjekt der vi har vært gjennom så mange tunge momenter. Vi har fått delta i hele prosessen helt fra de første tegningene, verftsbesøk, samarbeid med befrakterne og fram til leveringen i dag.

Gunstig overlapp
Nå er altså 335 tonn nytt losseapparat godt installert, og ‘pilotene’ i Yara har fått opplæring. Den siste uka har prøvedrift vært gjennomført. PKL-staben har gjort skrue-lossing i 40 år, og kan sine saker. Nå fin-innstilles ny-apparatet på det mest kompakte råstoffet - Kola-fosfat – slik blir andre råstoff-varianter lett å justere inn.
- Veldig bra at vi kan kjøre det gamle apparatet samtidig som vi sluttmonterer og setter i drift det nye. Dét gir oss fleksibilitet, og vi unngår å stanse produksjonen, fastslår Jon Roger Pedersen.



Yara Glomfjord
Norsk Hydro bygde verdens nordligste produksjonsanlegg for mineralgjødsel fra 1947, i den bittelille lille landbruksbygda Glomfjord. Da hadde kraftutbyggere sett mon i den voldsomme Fykanfossen om lag 50 år tidligere, og det nybygde kraftverket var blitt satt i drift fra 1920. Hydro bygde i tillegg både bolighus, veier, bruer, og annen infrastruktur i det som i dag er tettstedet Glomfjord med om lag 1.100 innbyggere. I driften av gjødselfabrikken var det på det meste om lag 630 ansatte, før effektivisering, nedbemanning og utskillelse av verkstedvirksomheten har ført til at bedriften i dag har om lag 190 ansatte inkludert lærlinger. Da Hydro i 2004 solgte sin landbruksdivisjon, var det til det nye og børsnoterte selskapet Yara, som i produksjon av gjødsel og kjemikalier har nær 16.000 ansatte over hele verden, og en markedsverdi beregnet til nær 90 milliarder kroner. I Glomfjord har Yara sin fullgjødselfabrikk, lageret og pakkeriet nede ved Glomfjorden, mens syrefabrikkene og administrasjonen er på øvre område. Bedriften ledes av fabrikksjef Øyvind Jenssen.
Tekst og foto: Edmund Ulsnæs


Psst!
Det gamle skrue-losseanlegget på Yara-kaia er 39 år gammelt i år. Nå skal det rives.
- En kjempefordel for oss at vi i en innkjøringsperiode kan bruke både det gamle og det nye. Men, det gamle fra 1980 skal rives nå. Terje Halsan AS har fått oppdraget, og med hjelp fra sine underleverandører skal de bruke maks tre uker på arbeidet. Dette blir gjort i løpet av sommeren i år, opplyser vedlikeholdsleder Jonny Pedersen i Yara’s PKL-avsnitt.