Skipper Arnt Jørgensen takker Daniel Kristensen på Fore båt og motorservice AS for godt utført jobb.

Jenta er sommer-klar

Skrevet av Astrid Berbusmel
12.06.2019 10:27 - OPPDATERT 12.06.2019 10:33

Se så blank og fin propellen er nå! En tydelig stolt skipper Arnt Jørgensen viser frem M/S Yarajenta der hun ligger på ei svær vogn hos Fore Båt og motorservice AS for sitt årlige slipsett.

Båtpuss er et sikkert vårtegn, så også for Yaras stolthet M/S Yarajenta.
- Jeg er imponert over Daniel og hans ansatte her på Fore Båt og motorservice AS, de gjør en meget bra jobb og står på pinne for oss som kunde, sier skipperen.
Han forteller at det er tredje gang Yarajenta får sitt vårstell på Reipå-bedriften. Tidligere har de fått denne jobben gjort på Saltdal Verft AS på Rognan eller i Svolvær, men da de fikk stor nok vogn og slip på Fore, ble de førstevalget. Med sitt 20 meter lange skrog og mange tonn trengs det stort utstyr for å ta henne på land.
- Det er veldig bra å kunne bruke lokalt firma, sier Arnt.

Sveising av sink-anoder, Lasse Rafaelsen gjør jobben.

- For mange gjester blir Yara Glomfjord som en hvilken som helst fabrikk, men de glemmer ikke en tur med båten, den fisken de kanskje fikk, havørna vi matet med småfisk og den flotte naturopplevelsen.
Arnt Jørgensen


Årlig service

- Det er et viktig og flott oppdrag for oss, sier Daniel Kristensen i Fore båt og motorservice AS.
Bedrifts-eieren og hans ansatte på Fore er travelt opptatt hele året. Både fiskere, oppdretts-båter, mindre hurtigbåter og ferger tas opp på slip og får service.
Etter ny bunnsmøring, sveising av nye sink-anoder og puss av propellen var gjort, ble Yarajenta sjøsatt.
- Det føles godt å ha vann under kjølen igjen selv om det bare ble to dager på land, sier skipper Arnt når Yarajenta gled til kai for videre arbeider.
Også skipskontrollen var på besøk da vi besøkte Yarajenta. I år var det bunnbesiktigelse og sertifikatfornying som ble gjort. Hvert femte år må båten gjennom klassifisering som er en mye mer omfattende kontroll.


Yaras stolthet

Arnt mener at Yarajenta er viktig for konsernet, den setter Glomfjord på kartet.
- For mange gjester blir Yara Glomfjord som en hvilken som helst fabrikk, men de glemmer ikke en tur med båten, den fisken de kanskje fikk, havørna vi matet med småfisk og den flotte naturopplevelsen. Fiskingen er viktig for mange, og det er artig å se folk fra London eller Paris som slipper ut snøret, de blir helt gira og konkurranse-instinktet slår inn, det er om å gjøre å få den største fisken!
Arnt Jørgensen har hatt Yarajenta som arbeidsplass vår, sommer og høst siden 1992. Tidligere jobbet han resten av året i PKL, men de siste par årene har han kun hatt denne «sommerjobben».
- Som skipper har jeg ansvaret for drift og vedlikehold, og vi kan bli kalt ut på kort varsel. Det er en veldig selvstendig jobb.
Frank Isaksen er både matros, kokk og vertskap og hjelper gjestene med det aller meste.
- Det er veldig populært for Yaras gjester å få en tur med båten, forteller Frank som har vært om bord siden 2007.
Etter fullført jobb på Fore er Yarajenta igjen tilbake i sin faste fortøyning i Spildervika, og er et kjært syn for mange.

Vann under kjølen igjen, fornøyde karer Daniel Kristensen (f.v.), Frank Isaksen og Arnt Jørgensen


Yarajenta
Den originale båten med treskrog ble sjøsatt i 1948 på Son Slip og Båtbyggeri. Treskroget ble byttet i 1992. Ved ombyggingen beholdt man deler av overbygget, og man kan kjenne dette igjen selv etter noen endringer gjennom årene. Båten har hatt flere navn, opprinnelig ble den døpt «MS Hydro». Her kjenner vi den som «Hydrogutten», og navneskiftet til «Yarajenta» kom som følge av at Hydros gjødseldivisjon ble til Yara i 2004. Båten er sertifisert til 25 passasjerer, og det kan dekkes til 20 matgjester i hovedsalongen. I sesongen som varer fra april til oktober utfører båt og mannskap ca 20 turer med gjester på Yara og andre bedrifter i industriparken.