I denne lederpraten med Ny Næring forteller Solhaug Byggevare-sjef Anita Taraldsen om en ny og spennende hverdag etter sammenslåingen i samarbeid med Halsa Bygg AS.

Kremmer i kunnskap

Skrevet av Edmund Ulsnæs
15.05.2019 14:25

De tøffeste årene ser ut til å være over. Med ny stor-kunde og ny konkurransesituasjon gleder Solhaug Byggevare-sjefen seg over økonomisk forbedring. Og skal bygge om butikken.

- Vårt mottrekk er å være god på butikk, og møte kundene med en kunnskap de ikke får på nett.
Anita Taraldsen

Satsingene var knallharde, den nødvendige ryddingen tilsvarende tung, og dessuten: knallhard konkurranse. Ja, krevende år for eiere og stab i Solhaug Byggevare AS. Virksomheten gikk nesten overende – så blodrøde var tallene etter eget nybygg og så leilighetskomplekset Lamarkgården. ‘Flere ganger tenkte jeg at dette ikke kom til å gå’, sa Ken-Henry Solhaug til Ny Næring sommeren 2016. Men i dag er fem selskaper gjort til to, og fjoråret gav hyggelig pluss i regnskapene. Og: ‘erkefiendene’ Solhaug Byggevare og Halsa Bygg har slått sine virksomhetsområder sammen!
- Dette var veldig bra for alle parter, også kundene, mener Anita Taraldsen når vi tar Lederprat hos Solhaug Byggevare AS.
- Vi legger ned entreprenørvirksomheten, og Halsa Bygg legger ned byggevarebutikken – det blir færre ledd, mer oversiktlighet og større konkurransekraft. Konkurransen har vært beinhard, ikke minst da vi kom over på Montér-konseptet og ble mer framoverlent overfor privatmarkedet enn før.
- Mindre konkurranse er ikke bra for forbrukerne?
- Da skal du huske at det fortsatt blir stor konkurranse. Saken er at det i mange år har vært unormalt mange aktører her, til å være et såpass lite marked.

SOLHAUG BYGGEVARE-SJEFEN OM

  • Bedre økonomi etter tøffe år
  • Spildra’s nye handelsdrøm
  • En kommende utbygging

Gledelig vekst
En ny hverdag er i gang for Anita og staben hun har ledet siden 2012. Alene som byggevarehandel på Halsa og Ørnes, rendyrking av butikkdrift, og med en splitter ny og kjempestor hovedkunde, nemlig Halsa Bygg AS.
- Vi må tilpasse oss en litt ny verden – blant annet får vi en ny og veldig stor proffkunde ‘i fanget’. Men, det er en utrolig spennende tid, og muligens skal vi nå opp-bemanne med to stillinger i forhold til i dag.
- Og, selv om fjoråret gikk bra økonomisk, er det både viktig og veldig gledelig at HENT gav oss leveransen av byggevarer til omsorgssenteret på Ørnes, smiler hun.
Etter flere år med driftsunderskudd i millionklassen, presterte Anita & Co. et plussresultat på 2,5 mill. i fjor, etter rekordomsetningen 58,8 millioner.
- Her må jeg gi mye ære til våre flinke og flotte ansatte – vi hadde aldri klart et så bra resultat i fjor, uten dem!


- Da skal du huske at det fortsatt blir stor konkurranse. Saken er nok at det i mange år har vært unormalt mange aktører her.
Anita Taraldsen


Det nye Spildra
- Ok, en ny hverdag, altså. Hva nå?
- Ja, hvor skal jeg begynne? ler hun.
Vi snakker om handelsområdet Spildra ved Ørnes, som med Europris på plass drar kunder som aldri før. Ny Næring’s utsendte forteller om summingen, den om at en dagligvare-etablering kan være nært forestående.
- Dette er jeg ikke involvert i, men håper selvsagt at det blir slik. Med en dagligvarehandel på plass, tror jeg vi bare har sett begynnelsen. Flere store aktører vil etablere seg her. Jeg har en litt sånn halv-seriøs drøm om dette, humrer hun.
Drømmen er en shuttle-buss som henter reisende til Ørnes på ferga og hurtigbåten, og skysser dem til handelssenteret i Spildra og gjerne gartneriet i Neverdal. I dag opplever hun og de ansatte et betydelig behov for slik skyss.
- Hva med Ørnes sentrum, da?
- Jeg brenner for å bygge et sterkere Ørnes sentrum, og håper fortsatt dét skal lykkes. Uansett hvor det satses, tror jeg det vil dryppe på annen handel, og mange store aktører vil uansett ikke kunne etablere seg i sentrum, mener hun.

Helt nytt – endelig
- Og hvordan vil du fortsette?
- Dét må bli med at jeg ikke synes vi er et komplett byggevarehus i dag! Når jeg ser hvor mye vi likevel selger på kjøkken og bad, er det nesten så jeg synes det er litt urettferdig for kundene. Så, etter å ha snakket om dette i mange år, skal vi satse!
Anita forteller om planene der dagens Solhaug Byggevare-butikk på Ørnes skal bygges om. Dagens svært romslige lager tåler nemlig godt å miste noen hundre kvadratmeter.
- Jeg håpet vi skulle rekke det i år, men det har blitt for mange andre prosesser. Nå satser vi på å ha det ferdig på denne tiden neste år.
- Med større butikk kan vi lage en ordentlig, delikat og dynamisk utstilling av kjøkken og bad. Et slikt tilbud har ikke regionen i dag, og slik blir vi et mer komplett byggevarehus for kundene.

- Han lærte meg alt. Og så er jeg kremmer – når kundene går ut av butikken og føler de har fått mer enn de kunne forvente, da liker jeg meg!
Anita Taraldsen


Kunnskap er mottrekket

Sier hun som elsker salg. Hennes egne ord. Anita begynte riktignok ut med sekretærskole midt på 1980-tallet, men da Sigvald ‘Felleskjøpet’ Seljeseth så henne i arbeid ved Ørnes-meieriet, la han en plan. I 1988 fikk han henne på eget lag, og Anita ble løftet fra kontormedarbeider til butikkselger til FK-butikksjef under Sigvald’s mentor-hånd.
- Han lærte meg alt. Og så er jeg kremmer – når kundene går ut av butikken og føler de har fått mer enn de kunne forvente, da liker jeg meg! Kremmer-ånden – dét er nok pappaarven, smiler hun.
Anita er nemlig oppvokst i driften av Furøy Camping – etablert, drevet og utviklet gjennom flere tiår av Tormod Taraldsen og kona Ruth. Generasjonsskiftet for noen år siden endte med at storebror Trygve Martin driver reiselivsbedriften sammen med kona Ann Olaug. Lengre nord i kommunen ble Anita rekruttert til ledelse av en langt mer omfattende virksomhet med utspring på Halsa, nemlig Solhaug Byggevare.
- I årene som kommer tar vi absolutt netthandel og handelslekkasje på alvor. Vårt mottrekk er å være god på butikk, og møte kundene med en kunnskap de ikke får på nett. I dag bruker vi vintersesongen til kursing og oppdatering, og kan støtte oss på faglig sterke medarbeidere som er veldig opptatt av at kundene skal bli fornøyd!


Solhaug Byggevare AS

Har sitt utspring i foretaket Ken-H. Solhaug Bygningsfirma, som ble etablert på Halsa 5. desember i 1986. Dagens aksjeselskap ble stiftet i 2003, og eies i dag 51 prosent av SN Gruppen i Mosjøen/Sandnessjøen, og 49 prosent av Solhaug-Gruppen AS, der Ken-Henry eier 66 prosent. Gjennom avtaler med Halsa Bygg AS skal selskapet nå avvikle sin entreprenørvirksomhet, og skal rendyrke byggevarebutikkene på Ørnes og Halsa, i forbindelse med at Halsa Bygg avvikler sin byggevarebutikk. Partene skal ha krysseierskap i hverandres selskaper. Solhaug Byggevare AS har våren 2019 13 ansatte, og daglig leder er Anita Taraldsen (f. 1964), mens styreleder er Steinar Folgerø (f. -48).


Anita Taraldsen (55)

Oppvokst på Forøya ved Halsa, midterst i barneflokken til Ruth (83) og Tormod (82), der Trygve Martin er født i 1962, Anita i -64 og Roar i -70. Tok tidligere gymnaset på Ørnes, og etter et år på sekretærskole i Bodø ble hun ansatt i administrasjonen i det tidligere meieriet i Meløy’s kommunesenter. I 1988 hentet lederen for Felleskjøpet-forretningen, Sigvald Seljeseth, henne til sin stab, der hun først var kontormedarbeider, deretter selger i butikk, butikkleder og så daglig leder fra året 2000. I denne stillingen stod Anita til 2012, da hun på nytt ble hentet – denne gangen av en sentral person i Meløy’s næringsliv, nemlig Ken-Henry Solhaug. Etter 24 år i Felleskjøpet ble hun da daglig leder i dagens Solhaug Byggevare AS, en stilling hun fortsatt har. På privaten er Anita Taraldsen mor til Øystein (f. 1987) og Sigbjørn (f. -91), har tre barnebarn og er samboer med Bjørn-Espen Kristensen, som arbeider for Bilfinger i Glomfjord. Anita har også vært styremedlem i Meløy Næringsforum i to perioder siden etableringen i 2008, og aktiv i Trivselspatruljen 8150 siden etableringen i 2013.