Fra Cargill’s fiskefôr-fabrikk på Halsa skal det skipes ut noe sånt som 200.000 tonn vare hvert år de neste årene. Nå har to Halsa-veteraner fått viktige funksjoner i det nye technical support team – Anders Eilertsen (t.v.) og Torgeir Kristiansen reiser opp og ned langs kysten for å sikre god kvalitet og drift hos kundene i havbruksnæringa.

Reisende i support

Skrevet av Edmund Ulsnæs
06.05.2019 11:00

Flere nye kunder betyr økt trøkk i produksjonen i Cargill’s fabrikker i Florø, Balsfjord og Meløy. Kundene er oppdrettere med mange titalls fôrflåter mellom Bergen til Kirkenes, og trenger teknisk hjelp til god drift. To veteraner fra Halsa-fabrikken ble utpekt til reisejobben.

- Det kan være rør på fôrflåtene som går tett, eller at det er noe som ikke stemmer med utstyret deres. Eller, det kan være selve fôret fra oss, for eksempel at det knuses og lager støv som igjen gir problemer for oppdretterne, forklarer Anders Eilertsen og Torgeir Kristiansen, lent over måleutstyret som de viser fram for oss.
Cargill-ledelsen i Bergen ville styrke satsingen ytterligere på kundetilfredshet. I dette tilfellet hos de svært mange oppdretterne langs kysten – de som kjøper EWOS-fôr fra anleggene i Florø i Sogn og Fjordane, Bergneset i Troms og Halsa i Meløy, Nordland. Styrkingen: opprettelse av et helt nytt technical support team. Og to som ble hentet til spesialjobben var Forøya-veteranene Anders og Torgeir.
 

- Det er en fantastisk variert og spennende jobb der vi reiser nesten hver eneste uke. Utrolig mange hyggelige folk å møte.
Anders Eilertsen


Anders – en reisende

- Det er en fantastisk variert og spennende jobb der vi reiser nesten hver eneste uke. Utrolig mange hyggelige folk å møte, og en fantastisk fin kyst! sier Anders om jobben han har hatt siden denne tiden i fjor. Reisene til jobb er både han og familien godt vant til – i om lag 20 år har han dagpendlet mellom Halsa og Ørnes.
Nå reiser han land og strand rundt for å følge opp kvaliteten, helt fra fôret forlater fabrikk og til det sendes ut i merdene til laksen. Cargill har opplevd sterk økning i sin kundemasse, og kundekonsulentene i salgsavdelingen trenger hjelp til å teknisk oppfølging – av kvalitet og av kundenes behov. Anders og Torgeir samarbeider med oppdretterne for å sikre god flyt, god produksjon og god kvalitet.
- Man må være flink med folk. Og fleksibel på når vi skal jobbe – det blir mange kvelder og helger med skriving av rapporter, når vi har gjennomgått og inspisert fôrplattformer, sier Anders.

 

- Vi må være flinke med folk. Og ha et fleksibelt syn på arbeidstid og hvor vi skal jobbe, smiler Torgeir og Anders. Her viser de fram inspeksjonskameraet som ofte er i bruk i support-jobben.

- Det kan være ting ved måten flåtene kjøres på, og kanskje går det igjen på mange flåter - da kan man kanskje overføre løsningene til flere.
Torgeir Kristiansen

Ydmyk så det holder
I vår skal de kartlegge noe sånt som 45 helt nye flåter, hos en ny kunde. Og nå er det høysesong, i bransjen som leverer kvalitetsfôr til havbruksnæringa. Mange reiser, altså – og mange rapporter å skrive, mange videokonferanser å delta i. Og mange samtaler med de tre andre som er del av technical support team.
- Vi rekker to flåter på én dag. De har litt ulikt utstyr, og vår jobb blir å lete sammen med dem etter årsakene, når det er feil. Det kan være ting ved måten flåtene kjøres på, og kanskje går det igjen på mange flåter - da kan man kanskje overføre løsningene til flere. I tillegg skal vi gå gjennom båtene to ganger i året – de som leverer fôret, for å sjekke at de har rette rutiner og utstyr som tar vare på kvaliteten, forklarer Torgeir.
- Flere og flere vil ha oss på besøk, og vi får veldig positive tilbakemeldinger til technical support team. I denne jobben må vi være ydmyke så det holder – vi kan ikke komme ut og tro at vi har alle svarene. De må vi finne sammen med kundene, understreker Anders.


Torgeir Kristiansen (48)
Oppvokst på Meløya, mekanikerutdanning i Glomfjord og Narvik, deretter mekaniker i 20 år hos Rapp Bomek i Bodø. I perioden formann i fem år, servicemekaniker i Nordsjøen i tre år, pluss periode som maskinist på ringnotsnurper. Mekaniker hos Cargill på Halsa fra 2008, og på Cargill’s technical support team siden desember. Bosatt på Vallsjøen ved Engavågen, gift med Solrunn og har datteren Tina Merethe (18).

Anders Eilertsen (43)
Oppvokst og fortsatt bosatt på Ørnes, tok mekaniske fag i Glomfjord, elektrofag i Bodø, før NAV’s industrikurs og jobb i produksjonen hos Cargill på Halsa fra 1997. Fagbrev i lager og logistikk og i kjemisk teknisk industri. Siden desember del av Cargill’s technical support team. Har barna Karoline (22), Benjamin (18) og Jonah (8) og er gift med Merete F. Jonassen.