Med den langstrakte og varierte kysten og næring i hele landet, har vi sjømatbedrifter på de ytterste øyer og i fjordene våre. Sånn skal det fortsatt være. Mange av veiene til og fra disse bedriftene er fylkesveier i dårlig stand, spesielt vinterstid. Det er ekstra utfordrende for lastebiler å frakte varer til bedriftene, og eksportere sjømat fra kysten og ut til markedene.
Den nye tilskuddsordningen vil være på 775 millioner kroner i gjennomsnitt per år i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan, før det økes i andre seksårsperiode med én milliard kroner, altså 1 775 millioner kroner i året fra 2028. At denne satsningen kommer nå, viser at regjeringen ser viktigheten av god infrastruktur i nord, og at de med denne nye tilskuddsordningen er villig til å ta tak i problemet. Om lag 16 milliarder kroner av disse kronene er friske midler og om lag 2 milliarder kroner er omdisponering av midler, altså en samlet satsning på 18 milliarder kroner. Det er et skikkelig løft. Regjeringen gir et fylkesveiløft i NTP gjennom en todelt satsning:
- Styrking av kompensasjon for tunnelsikkerhetsforskriften og
- En ny tilskuddsordning til vedlikehold, utbedring og fornyingstiltak på fylkesveiene.
- Forstørring av bo- og arbeidsmarkedsregioner, og
- Viktige næringsveier.