Finansministeren og Samferdselsministeren la i dag frem hovedtrekkene i flytilbudet for FOT-rutene som blir gjeldende fra 1.april 2024. Halvering av maksimalprisene er et av tiltakene som regjeringen legger inn i det nye anbudet. NHO og LO i nord er enige om at dette er et viktig steg i rett retning, men at fremtidens flytilbud enda ikke er landet.
- Dette er godt nytt for folk og næringsliv! Vi har i lang tid jobbet aktivt for å sikre at nettopp flytilbudet i Nord-Norge styrkes, og dagens melding fra regjeringen gir grunn til å tro at vi er på riktig vei mot lavere billettpriser, flere avganger og nullutslippsløsninger for fly, sier regiondirektør Sigrid Ina Simonsen i NHO Arktis. Både finansministeren og samferdselsministeren oppgir at prisene vil bli justert i neste anbudsperiode for FOT-rutetilbudet, men ønsker ikke å kommentere på hvordan det vil påvirke utviklingen av pris eller frekvens for flytilbudet i 2024-2028. - Fly er en del av kollektivtilbudet vårt, og da må anbudet innrettes etter samme prinsipper som annen kollektivtransport. Det prinsippet ser det ut til at finansministeren deler med oss. Dette er nye toner i samferdselspolitikken, og vi er glade for at regjeringen forstår hvor viktig et godt og tilgjengelig flytilbud er for Nord-Norge. Det er ingen tvil om at vi trenger et mer fleksibelt flytilbud som muliggjør behovet for økt mobilitet i landsdelen, sier regiondirektør Daniel Bjarmann-Simonsen fra NHO Nordland. Lavere pris og flere avganger Hovedbudskapet fra regjeringen er reduserte priser og flere avganger. Det er flere områder i nord som trekkes frem som skal forsterkes, blant annet strekningen mellom Øst-Finnmark og Tromsø, og mellom Helgeland og Bodø. - Dette er godt nytt for å øke bolysten i regionen vår. FOT-rutene er viktige for å sikre mobilitet også innad i regionen og da kan ikke det prisnivået vi har sett være førende for hvem som skal få lov til å reise, sier regionleder i LO Troms og Finnmark, Bjørn Johansen I tillegg har de lagt inn nye kapasitetskrav til rutehelikopter i landsdelen som en del av satsningen. - Innføring av kapasitetskrav på blant annet ruta mellom Værøy og Bodø, er helt i tråd med det vi ser som en del av utviklinga i reisemønsteret. Det er helt avgjørende for å sikre at de som må reise med fly får muligheten til å gjøre det sier Rita Lekang, Regionleder i LO Nordland